Technologie informatyczne w Cyberbezpieczeństwie cz.1
Aby sprostać zagrożeniom cyberbezpieczeństwa organizacje wdrażają różnorodne technologie informatyczne, których celem jest pomaganie zespołom IT w ochronie zasobów oraz eliminowaniu podatności. Zabezpieczanie infrastruktury IT przed atakami, nieautoryzowanym dostępem, a także wyciekami danych jest niezwykle trudnym zadaniem, które wymaga zastosowania zaawansowanych, a przede wszystkich technologii. W tym blogu chciałbym przedstawić kilka (nie wszystkie dostępne) rozwiązania zabezpieczające nad którymi warto się pochylić układając strategię obrony przed cyberzagrożeniami. W pierwszej części na listę trafią podstawowe narzędzia, natomiast w kolejnych
- Firewall – to kluczowy element w architektury bezpieczeństwa, pełni rolę pierwszej linii obrony przed zagrożeniami pochodzącymi z sieci. Dzięki regułom firewalla można dostosować bezpieczeństwo sieci do specyficznych potrzeb i zagrożeń, kontrolując kto i co ma dostęp do zasobów. Bez firewalla systemy i sieci są znacznie bardziej narażone na ataki, ponieważ nie mają żadnej warstwy ochrony, która mogłaby wstępnie odfiltrować potencjalnie szkodliwy ruch.
- Antywirus i Antimalware – kolejne niezbędne narzędzie które skanuje i usuwa oprogramowanie szpiegujące, wirusy oraz inne złośliwe oprogramowanie. Nowoczesne rozwiązania antywirusowe nie polegają już tylko na jednej warstwie ochrony, takiej jak skanowanie plików czy sygnatury. Zamiast tego stosują wielowarstwowe podejście, które łączy różne techniki ochrony, takie jak: ochrona na poziomie sieci (firewalle, wykrywanie anomalii ruchu), ochrona plików i aplikacji, monitorowanie zachowania procesów, ochrona poczty e-mail i przeglądania stron internetowych.
- Intrusion Detection System (IDS) / Intrusion Prevention System (IPS) – wdrożenie systemów IDS (Intrusion Detection System) i IPS (Intrusion Prevention System) jest ważnym elementem w strategii cyberbezpieczeństwa. Oba systemy pełnią kluczowe role w wykrywaniu i zapobieganiu atakom na sieci oraz systemy komputerowe. Wczesne wykrywanie zagrożeń (IDS) odpowiadaj za monitorowanie ruchu w sieci lub aktywności w systemach w poszukiwaniu podejrzanych działań, które mogą wskazywać na próbę włamania. IDS sam w sobie nie blokuje ataków, ale umożliwia administratorom szybkie wykrycie problemu i podjęcie odpowiednich działań. IPS oprócz wykrywania zagrożeń, może automatycznie zapobiegać atakom poprzez blokowanie ruchu lub modyfikowanie podejrzanych pakietów. Dzięki temu reakcja na zagrożenie może być niemal natychmiastowa, co minimalizuje ryzyko szkód. Oba te narzędzia mogą pomoc w wykrywaniu ataków typu zero-day, które wykorzystują nieznane wcześniej luki w oprogramowaniu. W niektórych branżach, zwłaszcza tych regulowanych (np. finanse, opieka zdrowotna, administracja publiczna), wdrożenie IDS i IPS jest często wymagane przez przepisy dotyczące ochrony danych. Systemy te pomagają spełnić wymagania dotyczące monitorowania i raportowania działań związanych z bezpieczeństwem, a także wskazują iż organizacja podejmuje aktywne działania w celu ochrony swojej infrastruktury.
- Szyfrowanie – szyfrowanie gwarantuje, że dane zapisane na nośnikach są nieczytelne dla osób, które nie posiadają klucza deszyfrującego. Nawet w przypadku utraty, kradzieży czy przechwycenia nośnika czy urządzenia mobilnego (np. dysku twardego, pendrive’a, laptopa), dane pozostaną zaszyfrowane i niemożliwe do odczytania. To kluczowa funkcja ochrony, zwłaszcza w przypadku danych wrażliwych, takich jak dane osobowe, finansowe czy medyczne.
- VPN – Wirtualne Sieci Prywatne (VPN) umożliwiają bezpieczne połączenie z siecią firmową przez internet, szyfrując ruch danych. VPN jest niezbędnym narzędziem w ochronie zasobów firmy, zapewnia między innymi szyfrowanie danych chroniąc przed przechwyceniem i odczytaniem danych przez nieuprawnione osoby. Umożliwia bezpieczny zdalny dostęp, chroni użytkowników przed monitorowaniem i identyfikacją w sieci, zagrożeniami, takimi jak ataki DDoS, MitM oraz inne formy cyberataków. VPN to podstawowe narzędzie bezpieczeństwa, zwłaszcza w środowisku pracy zdalnej.
- Sandboxing – to technika bezpieczeństwa polegająca na uruchamianiu programów, skryptów lub aplikacji w odizolowanym, kontrolowanym środowisku, zwanym „piaskownicą” (ang. sandbox). W tym środowisku działanie aplikacji lub kodu jest odizolowane od reszty systemu, co minimalizuje ryzyko, że złośliwe oprogramowanie lub podejrzany kod wpłyną na system operacyjny lub inne zasoby. Sandboxing odgrywa kluczową rolę w ochronie przed złośliwym oprogramowaniem i nieautoryzowanymi zmianami w systemie. Programy lub aplikacje uruchamiane w sandboxie nie mają dostępu do systemu plików, pamięci ani procesów poza tym środowiskiem. Dzięki temu złośliwe oprogramowanie nie może uszkodzić komputera ani skompromitować danych poza sandboxem. W sandboxie można monitorować wszystkie operacje wykonywane przez aplikację, takie jak próby modyfikacji plików, odczytywanie danych, wysyłanie ruchu sieciowego czy próby nawiązania połączeń. To pozwala na analizę potencjalnie niebezpiecznego kodu bez ryzyka, że wpłynie on na produkcyjne zasoby systemu.
W obliczu rosnących zagrożeń cybernetycznych niezbędne jest wdrażanie najnowszych technologii i najlepszych praktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa. W następnych częściach przybliżymy kolejne narzędzia umożliwiające skuteczne zabezpieczenie zasobów przed zagrożeniami jak: EDR/XDR, DLP, SIEM, SOAR Threat Intelligence.
Autor: Piotr Maziakowski